Tijdens de Internationale Meubelbeurs IMM in Keulen presenteren negen Nederlandse designmerken zich op één gemeenschappelijk platform waaronder ons eigen merk Hollands Licht. Artifort, De Ploeg, Hollands Licht, Label Vandenberg, Longbarn, Metaform, Montis, Pilat&Pilat en Pode slaan de handen in elkaar om het concept van vak- en consumentenbeurzen op een duurzamere manier in te vullen en bovenal bezoekers een nieuwe, verrassende beleving te bieden.
Negen bekende Nederlandse interieurmerken presenteren zich tijdens IMM 2024 op een gemeenschappelijk platform in Hal 3.2. Met deze gezamenlijke deelname willen deze merken op een nieuwe manier invulling geven aan beursdeelnames. Door faciliteiten en ruimte te delen, worden materialen en kosten efficiënter ingezet, met alle voordelen die daarbij komen kijken. Hans Filippini, CCO van Leolux Furniture Group, dat met dochtermerk Pode een van de initiatiefnemers: “Je ziet dat samenwerking in de branche steeds waardevoller en opener wordt. Vooral op het gebied van duurzaamheid, maar ook vanuit het oogpunt van beleving. Want met negen mooie merken samen vormen we een heel interessant platform dat de bezoeker niet wil missen.” Rob Cornelissen, directeur-eigenaar van Hollands Licht vult aan: “Daarnaast zijn we het met elkaar eens dat het niet meer van deze tijd is om complete stands voor enkele dagen op te bouwen en weer weg te gooien als de beurs voorbij is. Dat kan efficiënter en duurzamer. Alle materialen worden daarom na de beurs opgeslagen voor hergebruik.”
Standdesign door Raw Color
Het nieuwe presentatieconcept is tot stand gekomen in nauw overleg met de organisatie van IMM. Deze steunt het initiatief, en ziet het als een aansprekende manier om het aantal verschillende merken in Keulen zo groot mogelijk te houden. Een voorwaarde was dat de collectieve deelname wel interessant genoeg was voor alle bezoekers. Daarom ontwikkelde de Eindhovense designstudio Raw Color een overkoepelend presentatieconcept dat de merken op een stijlvolle manier bij elkaar brengt. Door overduidelijke weefstructuur in het concept wordt de achterliggende gedachte van het collectief, ‘Verweven in Design’, zichtbaar voor het publiek. Tegelijkertijd is er wel voldoende ruimte voor de individuele merken om hun producten en identiteit op een onderscheidende manier naar voren te brengen.
Gezamenlijke activiteiten
Naast de duurzaamheid en efficiëntie van een gezamenlijke presentatie, bundelen de negen merken hun krachten ook om het beursbezoek voor retailers, interieurprofessionals en de vakpers zo interessant mogelijk te maken. Marieke van den Berg, directeur-eigenaar van Label Vandenberg: “Het feit dat je op één plek zo’n divers scala van designproducten hebt, maakt een bezoek natuurlijk al de moeite waard. Meubelen, verlichting, karpetten; al deze disciplines komen terug.” Annemijn Evers, brand manager van Artifort vult aan: “Daarnaast organiseren we op zondag een speciale VIP-dag voor retailers, compleet met busvervoer en alles erop en eraan. En op de maandag is er een borrel voor designers, pers en interieurprofessionals. Het belooft dus een bijzondere IMM-ervaring te worden voor iedereen die Nederlands design een warm hart toedraagt.”
IMM Cologne vindt plaats van 14 tot en met 18 januari in de Kölnmesse in Keulen en is alleen toegankelijk voor professionals. De gezamenlijke presentatie van de negen Nederlandse meubelmerken is te vinden in Hal 3.2.